Klíčování - kouzlo green screenu
Na chvíli se přesuneme do virtuálního světa a podíváme se na to, k čemu slouží green screen a technika klíčování.
Barevné klíčování (chromakeying) je technika kompozice dvou obrazových vrstev do jedné výsledné, odlišné. Barva pozadí se v následné postprodukci odstraní a nahradí se jiným, vámi preferovaným pozadím. Nejvíce se s technikou klíčování setkáte ve filmové branži, ale často i ve fotografii. Technika klíčování nemusí být jen pro profíky. Ukážeme vám, jak se virtuálně můžete přesunout kamkoliv budete chtít.
Nebudeme zde popisovat, jak obložit green screenem celé stěny, strop i podlahu pro natáčení profesionálních filmů. Zaměříme se spíše na amatérské a užitečné klíčování, třeba na focení produktů či portrétních fotografií.
Příprava virtuální scény
Pro techniku klíčování se nejčastěji používá zelené plátno (green screen), případně modré plátno (bluescreen), občas ale také třeba červené. Green screen se používá častěji, pokud ale natáčená nebo fotografovaná osoba bude mít na sobě nějaké zelené oblečení, použije se blue screen a naopak. Zároveň se lépe klíčuje se zeleným plátnem než s modrým.
Může se ale stát, že zelená barva může házet barevný odraz na filmovanou nebo focenou osobu či produkt - viz. obrázek níže (obzvláště osoby s blond vlasy nebo u lesklých produktů) a pak je složitější úprava. Při klíčování totiž může zmizet nejen pozadí, ale i právě zmiňované blond vlasy, které mohou chytnout zelený nádech, případně zelená barva na produktu zůstane vidět. Pak je lepší uvažovat třeba o modrém pozadí.
Věřte, že špatně připravená scéna na natáčení nebo focení může nadělat spoustu škody a následná úprava vás tak bude stát spoustu času a často se vůbec nemusí podařit. A nedejbože, když placená fotografovaná modelka odejde a vám zbydou fotografie, které nepůjde dobře klíčovat.
Pro klíčování budete potřebovat následující:
- zelené pozadí - ideální volbou je látkové, které lze vyprat, vyžehlit a opět příště použít (je dobré se vyhnout přehybům - ideálně tím, že plátno pečlivě vyžehlíte)
- konstrukci + klipsny + napínáky - pro uchycení plátna
- osvětlení - ideální volbou jsou softboxy, které krásně rozptýlí světlo a zamezí tak stínům, které by v následné postprodukci mohly napáchat velké trable, super jsou ale i LED panely, které vytvoří opravdu hodně světla
- softwarový program na postprodukci
- fotoaparát/kameru
Určitě vás zajímá, jak velké plátno budete pro vaši scénu potřebovat. Vždy myslete na to, že potřebujete tak velké plátno, aby zakrývalo celý záběr na kameře (fotoaparátu). Pokud bude mít záběr na okrajích vidět místnost, ve které scénu točíte nebo fotíte, pak je takový záběr komplikovaný na finální úpravu a není tak kvalitní, budou se muset dělat ořezy. Určitě se zaměřte i na to, aby bylo plátno dostatečně napnuté, aby se na něm netvořily "vrásky" a následně stíny. I to může celou scénu zkomplikovat.
Fotografovanou nebo filmovanou postavu či produkt byste měli postavit do takové vzdálenosti od plátna, aby na plátno nevrhal stín (ten by ztížil klíčování) a zároveň aby byla osoba či produkt v záběru zeleného plátna. Platí, že čím dále od pozadí postava je, tím se minimalizuje stín.
K minimalizaci stínů je ale prioritou správné osvícení scény. Zaměřte se na to, aby bylo správně osvícené zelené pozadí a ideálně zvlášť osoba. Před finální scénou si vyzkoušejte, zda se někde nezobrazují nechtěné stíny.
K focení a natáčení různých scén pomáhají také různé pomůcky, pokud chcete například pohybovat nějakými předměty, ale nechcete být v záběru vidět, použijte zelený oblek, který i s pozadím v postprodukci odstraníte. Vhodným green screenem může být i zelené plátno na křeslo, které můžete využít při sezení za pc.
Klíčování a postprodukce
Vždy je jednoduší klíčovat fotografie než video. U fotografie si můžete vystačit i s programem GIMP, který si můžete zdarma stáhnout, případně můžete použít Adobe After Effects či jiné, které vám budou vyhovovat, ať už finančně, tak technicky. O tom, jak v těchto programech klíčování provést si můžete přečíst v našem dalším článku - JAK NA KLÍČOVÁNÍ TELEFONEM.